Børns opstart i børnehaven og overgang fra børnehaven

Opstart i børnehaven

Barnet tilknyttes en stue og en primærpædagog, som sender en mail ud med invitation til en opstartssamtale i børnehaven.

Til samtalen deltager primærpædagog og forældre, og i nogle tilfælde vuggestue eller dagpleje.

Formålet med samtalen er, at børnehaven får en relevant viden om barnet, at børnehaven giver praktisk viden om forhold i børnehaven, og aftaler om opstarten kan indgås.

Forældre er velkommen på besøg i børnehaven, inden barnet starter, lav aftale med primærpædagogen.

Børnehavens legeplads er åben uden for vores åbningstid, den er i også velkommen til at benytte.

Vuggestue eller dagpleje er velkommen på besøg med barnet, inden start.

Overgang til skole

Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.

Vi skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud.

Det sidste år i børnehaven er kommende skolebørn en del af vores storegruppe.

Forældresamtale vedr. overgangen til skole foregår i november, og vi taler sammen om, der er særlige fokuspunkter for børnehave og forældre, barnets sidste tid i børnehaven, så vi sammen kan understøtte barnets gode overgang til skolen.

Vi samarbejder med distriktsskolen Sønderbroskolen og besøger den, gerne i løbet af foråret.

Ved behov deltager vi med forældre til samtaler med skolen i foråret.