Forældresamarbejde

Opstartssamtale

Børnehaven og forældre mødes inden barnet starter i børnehaven.

Overgangen til institution er af stor betydning for både barn og forældre, og opstartssamtalen har til formål, at skabe relation, tillid og tilknytning.

Informationer udveksles, så både forældre og børnehave er klar til, at barnet starter.

Primærpædagogen deltager i samtalen, og har familien behov for deltagelse af vuggestue/dagpleje eller fx familiegruppe er de velkommen.

3 måneders samtale

Samtalen har til formål at inddrage og involverer forældre i barnets trivsel, udvikling og læring.

Vi drøfter om barnet har brug for, at forældre og børnehave har særligt fokus i forhold til barnets kompetencer.

Trivselsevalueringen danner grundlag for forældresamtalen, hvor diverse trivselsdimensioner gennemgås. De er som følger: Psykisk og emotionel trivsel, kognitiv trivsel, social trivsel og fysisk og sansemotorisk trivsel.

Sprogvurderingens resultat gennemgås som en del af samtalen.

Dialogmøder

Alle børn trivselsevalueres en gang hvert halve år. Trivselsevalueringen er et øjebliksbillede af barnets aktuelle trivsel.

Trivsel kan fx påvirkes af ændringer i børnehaven fx flere nye børn i børnegruppen, forandringer i familien så som nye søskende eller skilsmisse mv.

Børn evalueres i trivsel, ekstra opmærksomhed eller bekymring på baggrund af følgende dimensioner: psykisk og emotionel trivsel, kognitiv trivsel, social trivsel, fysisk og sansemotorisk trivsel og familie og netværk .

Dialogmøder afholdes i børnehaven med forældre og evt. tværfaglige samarbejdspartner, hvis et barn evalueres aktuelt i ekstra opmærksomhed eller bekymring.

Dagligt samarbejde

Barnets trivsel understøttes af børnehave og forældres gode samarbejde.

Bed om samtale ved behov – børnehaven gør det samme.

Kom gerne med til vores aften arrangementer. Det betyder noget for børnene at være i børnehaven med sine forældre, børnehavekammerater og deres forældre.

Personalet deler vigtige iagttagelser og overvejelser vedr. et barns trivsel, udvikling og læring med barnets forældre.

Personalet drøfter ikke andre børn med andre forældre.

Forældresamtale ved overgang til skole

Børnehave og forældre mødes med udgangspunkt i trivselsevaluering og med fokus på overgangen til skole.

I oktober/november afholder vi samtalerne.

Er der behov deltager vi i foråret i overleveringssamtale med skole og forældre.